9

Prea saraci pentru lucruri ieftine

Mereu am crezut in aceasta zicala. Decat sa cumperi un lucru ieftin, care va rezista prea putin, mai bine cumperi un lucru mai scump pentru calitate si rezistenta in timp crescuta. Romania urmeaza sa inzestreze armata cu alte avioane, pentru a inlocui cosciugele numite MIG-21. Tara noastra a primit oferte pentru 3 avioane: Eurofighter Typhoon, Saab Gripen si F-16 second hand. Hai sa vedem ce ofera fiecare:

Eurofighter Typhoon – este printre cele mai performante avioane multirol de la ora actuala, comparabil cu ultima realizare a americanilor F-22 Raptor si evident mai performant decat F-16 si Gripen. Din pacate este si cel mai scump, are si cea mai scumpa intretinere. Ca si o paranteza, conform unor studii, Eurofighter ar avea nevoie de doar 11 secunde pentru a dobora un F-16. O escadrila de 18 avioane Typhoon ar face treaba unei escadrile de 36 avioane F-16. Pe langa investitia initiala in avioane, Romania ar trebui sa mai investeasca multi bani in infrastructura, pentru a o adapta la noile avioane.

Contractul ar valora aproximativ 4,5 miliarde euro pentru 48 aparate. Cel putin 80% din aceasta suma se va considera offset, adica banii vor ramane in Romania sub forma de investitii si contracte, pe durata a 15 ani.

Saab Gripen – valoarea contractului ar urca undeva in jur de 2,8 miliarde euro pentru 48 aparate, antrenament piloti si logistica. Este un avion de generatie noua, foarte flexibil in ceea ce priveste armamentul si avionica. Un punct forte ar fi offset`ul de 100%. Adica toti banii ar ramane in tara sub forma de investitii. In plus Romania ar primi un credit la achizitionarea lor, la dobanzi mai mult decat mici. In plus infrastructura nu ar necesita investii majore in cazul achizitionarii acestui tip de aparat.

F-16 – valoarea contractului ar fi in jur de 1,3 miliarde dolari pentru 24 aparate second hand, antrenament piloti, simulatoare de zbor. Infrastructura ar avea nevoie de investitii majore, ca si in cazul Eurofighter. Punctele minus ale aparatului ar fi costuri operationale cu 50% mai mari decat in cazul Gripen (cost intretinere, cost pe ora de zbor), faptul ca sunt second hand si mai ales faptul ca pachetul F-16 ce urmeaza sa fie achizitionat de Romania e unul de la sfarsitul anilor `80. Ca si puncte forte edificate de reprezentantii americani ar fi faptul ca F-16 a fost testat cu success in lupta cu un scor de 72 victorii contra 0 infrangeri si faptul ca odata cu achizitionarea acestui aparat, Romania va avea liber la achizitionarea noului model american de avion F-35 peste 15 ani. Din pacate F-35 este un aparat scump, iar recent chiar autoritatile americane si`au exprimat nemultumirea vis`a`vis de faptul ca estimarile costurilor au fost depasite cu 100%. Americanii nu au nici o oferta de offset, deci toti banii vor merge in state.

Care este parerea mea?  Titlul spune totul cred. Totusi hai sa va dau si un termen de comparatie, asta ca sa ne facem o idee despre cat de bine a negociat tara noastra si sa vedeti si umbra de indoiala ce planeaza din partea mea.

In 2003 Polonia a achizitionat 48 de aparate F-16 NOI in valoare de 3,5 miliarde dolari si a primit un offset de 6,3 miliarde dolari. Poate ar fi trebuit sa imprumutam negociatorii lor un pic, pentru ca in mod clar ai nostri erau pe buda cand au gandit contractul. In fine, contractul trebuie ratificat si de Parlament, dar asta e usor intru`cat cele doua partide ale lui Baselu` (PD-L de dreapta si Independentii de stanga) detin o majoritate larga. Cei de la Saab si de la Eurofighter deja au solicitat CSAT sa prezinte argumentele pentru alegerea F-16

9 Comments

  1. Cand am zis eu ca astept un material de la tine pe subiectul asta… au fost voci care m-au intrebat ‘da Nepoate se ocupa de avioane?’ :)) Se pare ca da! SUper materialul, bravo!

  2. aooleoo iar cu avionele astea, nu mai pot. tot week endul ..cum am deschis tv-ul pac! avionele.. nu mai pot!!!!

  3. Asta-i un mizilic. Stai sa vezi ce urmeaza sa le mai dam plocon bancherilor din lumea-ntreaga. Negocierile au fost cu FMI si Banca Mondiala, ca mai nou se practica lobby-ul (stransul de coite) direct prin camatari. Mai vreti bani? Mai dati un contract.

  4. Offsetul e una, suportul politic e alta poveste. Din pacate lumea nu e asa cum o vedem noi, spre exemplu 60% din afaceri se fac pe terenul de golf, nu in birouri asa cum crede lumea de pe la hollywood.
    E ca si povestea cu nasul aici, noi ne alegem acum nasul. Iar cand finul are nevoie de nas se va cunoaste. In miscare sunt multe chestii pe plan international, pe care presa nu poate sa le expuna din cauza blondei lui Bote, al lui Guta a lui Voiculescu, etc.
    Daca noi ,de exemplu, ne-am arata dispusi sa achizitionam tehnica militara chineza, aia ne dau gratis tot cu conditia sa iesim din Nato si in 2 ani ne umplu de bani prin trading.
    La nivelul la care vorbim, lucrurile sunt atat de complicate incat banii nu au mare valoare. Si intentia, normal, este f 35, aparat de generatia 5, mult superior oricarui alt avion disponibil in viitorul apropiat.
    F 16 e un pas, si desecretizarea e un bluff al astora, de fapt se stie foarte bine ca secretele astea nu sunt nicidecum comerciale ci de influenta economica si politica.

  5. @kolector – ca intotdeauna nimic de zis la comentariul tau 🙂
    @cipslim – F-16, cel pe care`l cumparam noi este un avion expirat moral. Polonezii au obtinut facilitati imense, nu si noi. Aici este problema. Am ales ca de obicei cea mai proasta oferta. F 35 desi este un avion bun, deja devine prea scump pentru ca noi sa`l putem achizitiona vreodata. Sprijinul politic in ce consta Cip? Inca avem nevoie de vize pentru a intra in state. Daca americanii pocnesc din degete noi sarim sa le pupam fundul. Daca tot le pupam fundul eu zic, macar sa merite. DAR NU MERITA. Ce fac ei acum se numeste japca la drumul mare. Astept si eu sa vad motivele ce au dus la aceasta decizie si sa nu aud ca e din cauza saraciei. Offset`ul oferit de celelalte firme anuleaza motivul asta.

  6. Cum sa zic ca sa ma intelegi mai clar, aici nu e vorba doar de avioane. Faptul ca noi ne dam cu americanii in detrimentul europenilor este mult mai important. Faptul ca americanii ne percep ca pe un capat de pod in Europa, ca rusii ne vad ca dusmani dar sunt intrigati de pozitiile diplomatice ale Romaniei similare cu ale lor, Europenii vad ca nu tot ce zic ei trece, etc.
    E mai bine sa vina altul sa te roage decat sa te milogesti tu la ei.

  7. Cip asta e o scuza ca dam bani pe rablele altora?
    Inteleg ce spui tu frate dar nu are a face. Am permis scutul antiracheta in Romania, am permis ca un puscas marin ce a ucis un om in Romania, sa fie judecat (si declarat nevinovat) in state, am permis inchisori CIA in Romania desi in felul asta am incalcat toate tratatele internationale posibile.
    Cand Statele Unite vor fi macar in top 3 ale tarilor investitoare in Romania atunci poate si zic poate sa facem compromisuri atat de paguboase pentru noi.
    De asta nu suntem in stare sa facem rost de sustinere pentru proiectul Nabucco Cip, pentru ca ii lingem in fund pe americani si dam cu jet europenilor

  8. Pai de Nabuco e vorba printre altele, si ala o sa si intre, celalalt nu o sa plece niciodata din loc.
    Avem scut, avem avioane, avem protectie, asta e ideea, si avem un mare prieten cu o foarte mare putere de influenta.
    Vize? cesti nebun? Intram in colaps total, pleaca si bruma de forta de munca care a mai ramas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.