Pe Facebook, circulă în aceste zile un demers, o petiție, care îndeamnă companiile să nu mai cumpere spațiu publicitar pe canalele Antena 3 și România TV. Dacă nu mă înșel, acum câțiva ani a mai existat un astfel de demers ce a avut în vizor tot Antena 3.
Pot spune că în acel moment am susținut 101% acea inițiativă, considerând în acel moment că inițiativa este una legitimă, normală, pe care companiile ar trebui să o ia în seamă. Între timp am mai crescut un pic la minte (îmi place să cred) și astăzi spun că o astfel de petiție e neaplicabilă, sortită eșecului și în general, pe lângă realitate.
Înainte de toate trebuie să spun că aș bea o săptămână întreagă de bucurie, dacă România TV și Antena 3 ar intra în faliment mâine. Dar hai să vedem de ce companiile vor da ochii peste cap și vor arunca la gunoi o astfel de inițiativă.
Nu e datoria unei companii să educe poporul! Datoria unei companii e să facă bani pentru acționarii săi, iar deciziile vor fi luate având în vedere acest punct. Ba mai mult, un manager de companie nu spune că mâine vrea să ruleze reclama companiei pe care o conduce, pe Antena 3. De asta se ocupă o agenție de publicitate, care va achiziționa spațiu de publicitate în funcție de nevoile clientului și mai ales în funcție de target. Dacă tu, agenție de publicitate, speri să mai faci un ban pe viitor, vei oferi clientului cele mai bune soluții, chiar dacă printre ele se numără canale ce ție îți displac. E ca separarea puterilor în stat: la muncă, sentimentele personale nu trebuie să fie un factor de decizie.
Dacă printr-o minune cele două canale vor da faliment mâine, această nișă va fi rapid ocupată de alte posturi, pentru că rating-ul e mare și sunt mulți bani ce pot fi atrași. Tinerii nu prea se uită la tv, așa că rămân cei cu vârste de peste 40-50 ani, cu anumite viziuni politice. E doar un calcul economic foarte simplu.
- Mi-aș dori ca cele două canale să piardă bani? Categoric, DA!
- Ar rezolva ceva falimentul celor două canale? În mod sigur, NU! Își vor face apariția alte canale, pe același segment.
- Ce e de făcut? Foarte simplu: tinerii să-și miște fundul la vot și astfel, poziția celor două televiziuni va fi irelevantă.
PS. Nu ajută nici faptul că cei mai mulți dintre noi folosim adblock-ul