0

Capcanele retelelor de socializare

Socializarea fata in fata, asa cum o stiu parintii si bunicii nostri este considerata depasita de noua generatie. La fel putem spune si despre transmiterea informatiilor. Daca inainte televiziunea si ziarele erau principalele surse de informare, avansul tehnologiei ne-a pus in fata unui volum mult mai mare si mai rapid de informatii prin retelele de socializare. Din nefericire, tocmai datorita avansului tehnologic, incepem sa destingem din ce in ce mai greu realitatea de fictiune si este mult mai usor sa devenim masa de manevra. Daca in trecut aveai timp sa rumegi o informatie si apoi sa iei o decizie, astazi este aproape imposibil sa faci fata unui bombardament de informatii, chiar si in cazul in care esti o persoana informata. Ca exemplu poate fi data campania impotriva ANAF, unde cateva informatii false sau incomplete strecurate pe canalele social media, au dus la blamarea unei institutii a statului care in cele din urma a dovedit ca doar si-a facut treaba. Chiar si eu, care sunt in general sceptic la informatiile bombastice din online am picat de fraier. Pana si televiziunile au fost depasite de bombardamentul de informatii si le-au prezentat ca fapte, fara a verifica aceste informatii. Desi vorbim de televiziuni puternice, cum e ProTV-ul, acestea au cedat presiunii din social media. Din acest punct de vedere, consider ca presa locala, in cazul de fata, televiziunile locale, au sanse mai putine de a pica in aceste capcane datorita faptului ca in jurul lor, presiunea social media este mai scazuta si le lasa timp sa verifice datele pe care le primesc. In acelasi timp se stie ca presa locala este in general subordonata fortelor politice de o culoare sau alta si informarea corecta este utopica. Nu spun ca vor da informatii false, ci pur si simplu politica editoriala nu va permite ca informatiile ce dauneaza partidului sustinator sa iasa la suprafata.

Sursa foto: ProTV.ro

Sursa foto: ProTV.ro

Social Media a mai dat nastere unor capcane ce pot si mai periculoase, asa numitii formatori de opinie. Acestia au crescut in primul rand pe Facebook. Pentru ca spatiul online e un tinut in general liber, acestia nu se supun regulilor jurnalistice si fiecare isi poate sustine opinia fara sa aiba neaparat studii de specialitate si se bazeaza nu pe fapte ci pe ceea ce cred e ca e corect. O putem da ca exemplu pe Olivia Steer. Desi nu are specializare in medicina, ea si-a castigat foarte multi adepti, iar sfaturile ei inlocuiesc de multe ori sfaturile medicilor. Desi partial ii dau dreptate in ceea ce priveste problema medicamentelor, pe care romanii le iau cu pumnul, mai ales antibiotice chiar si pentru o simpla raceala, ea da nastere unei probleme ce pe termen lung poate dauna grav. Mai nou se opune vaccinarii copiilor, spunand ca daca mananci sanatos, sunt slabe sanse sa te imbolnavesti vreodata. Vaccinurile si dieta sanatoasa nu ar trebui sa se excluda reciproc. Este clar ca strabunicii si chiar bunicii nostri mancau mult mai sanatos decat o facem noi, dar asta nu i-a ferit de boli, statistic vorbind. Speranta de viata a crescut tocmai prin eliminarea unor boli cu ajutorul vaccinurilor, iar renuntarea la ele pot avea repercursiuni destul de grave. Indemnul ei de a nu vaccina copiii este extrem de periculos si cu cat sustinatorii ei vor promova mai intens vocea ei, cu atat posibilitatea de a ceda la multitudinea de informatii transmise va creste.

Sigur, aceasta problema nu exista numai la noi. Si in SUA exista un formator de opinie Dr. Oz, care a castigat foarte multi adepti cu recomandarile sale de medicina alternativa. Diferenta intre el si Olivia Steer e faptul ca el si-a castigat statutul de formator de opinie cu ajutorul televiziunii, televiziunea fiind in SUA mult mai dezvoltata si mai puternica decat la noi. In acelasi timp el vinde produse sub brand propriu din care castiga extrem de multi bani, ceea ce incearca sa faca in ultima perioada si Olivia Steer. Un formator de opinie care castiga si foarte multi bani, devine cu atat mai periculos cu cat isi va permite sa-si cumpere o promovare mai intensa pe diferite canale, de la Social Media pana la televiziuni si ziare. In momentul in care Olivia Steer isi va permite sa cumpere in mod agresiv promovare in presa scrisa si in televiziune, acestea doua vor oferi legimitate afirmatiilor ei, iar publicul tinta va inceta sa se informeze si din alte surse, sau pur si simplu nu va mai lua in calcul alte opinii care nu vor avea parte de aceeasi promovare.

In acelasi timp, lipsa accesului la informatii poate da nastere la alt tip de monstri. Cele mai multe persoane care au refuzat cardul de sanatate, au facut-o din motive religioase. Este cunoscut faptul ca mai multi clerici au indemnat romanii sa nu accepte cardurile de sanatate pentru ca acestea ar fi un instrument al diavolului, aducand ca dovada faptul ca cip-ul din card ar fi insemnul „necuratului” si pentru a intari acest argument faptul ca scris invers „card” iese „drac”.

Pentru a reusi sa iesim din acest cerc vicios pe care il reprezinta lipsa de informare si bombardamentul informational ar trebui sa concepem un sistem educational bine pus la punct, ceea ce in tara noastra cu greu putem realiza pe termen scurt si chiar mediu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.